sobota 18. srpna 2012

Kolo

Göteborg neleží na úplně plochym terénu, jakej je v jižnim švédsku zvykem. Přesto tady jezdí každej druhej na kole a město je na to připravený. Všude možně sou chodníkdy rozdělený na dvě části z nichž jedna je pro cyklisty a nikdy se nestane, s výjimkou přechodů, že by se cyklista ocitl na stejný úrovni jako auta. Tam,kde sou uprostřed silnice vyvýšený ostrůvky, je pro kola speciálně udělaný snížení a vůbec, snížený obrubníky se tady uměj. Řekl bych, že se tady dá docela dobře žít jenom o kolu, bez používání MHD. Všichni jezděj na kole v normálních městskejch hadrech, protože jezděj pomalu a nezapotěj se, všichni jezděj zásadně bez helmy a když momentálně neni nikde cyklotrasa tak po chodníku a ženskejm, který jezděj zásadně v sukních, vlajou ve větru blonďatý vlasy.

Takže když sem se vracel pozdě v noci od Roberta z Ostkupanu s poloprázdnou lahví slivovice, všim sem si jednoho takovýho cyklovraku poblíž v křoví, kterej tam stál opřenej o budku minimálně třetí den, od doby kdy sem tam byl poprvý. Stav toho kola byl docela rozumnej, všechen chrom vorezlej, protržený sedlo, brzdy vojetý až na kov, neuvěřitelně zahumusenej řetěz, přední plášt asi docela v bídnym stavu, obě duše totálně v pytli z čehož přední duši někdo omotal kolmo na ráfek, ale to kolo evidentně nejelo ani bez tohohle vylepšení, takže ho tam nezamčený opřel a nazdar. Značka REX, vyrobeno s láskou v Halmstadu, fialová barva - dámský. Takže sem ten vrak sprostě ukradl a po chvíli zápolení s předním kolem ho uvedl do stavu, kdy sem ho moh odvýzt před dům. Jestli to někoho bylo, sory, ozvěte se.

Takže v sobotu ráno do cykloobchodu pro nový duše a brzdy, snad to pro začátek bude stačit. Vyndavám jeden drát ze zadního kola, ten přetrženej už tam nemá smysl, co se dá dělat. Přední lucerna tady asi nějaká byla, protože vzadu to má krabičku na baterku a od ní vede nějakej drát dopředu a tam končí. Jeden plášť je v pohodě, žádná díra, má vzorek. Takže ho dávám dopředu, abych se nezabil. Přední kolo má vosmu, já sem si sice z domova vzal mimo všechno ostatní nářadí ke kolu taky takový malý udělátko na dotahování drátů, ale tahle se mi daří napravit jenom částečně. Druhej plášť dávám na zadní kolo, je protrženej, takže to kolo nafukuju jenom málo, aby duše nevyjela ven a nepraskla. Brzdy naštěstí vyměňuju jenom přední, zadní je v inkludovaná torpédu. Ta přední stejně moc to nebrzdí, lanko je zrezlý. Ale kolo jede. V zadnim kole to nemá jenom brzdu, ale taky převodovku - sedmipřevodovou! (ten princip měl loni Jirka na blogu (+), v podstatě to je docela jednoduchá záležitost - kyblík a v něm miliarda různě velkejch koleček a dalších plíšků který se staraj o to že to funguje), takže městský kopce mi snad nebudou dělat velkej problém. Vrazil sem do toho 260 SEK, což je polovina peněz, za který se dá sehnat kolo v second-handu.

Večer mám sraz s Hartwigem, to je chlápek co bude nás, skupinku asi šesti lidí, mít na starosti během welcome weeku, a se kterym sme se dohodli že zajdem na pivo (nic jinýho tady samozřejmě nemaj). Napůl sem čekal, že pudem někam do hospody a že to tam pravděpodobně bude drahý i když to bude studentskej bar. Ale docela příjemně mě překvapil, když vytáh z podbundy dvě plechovky piva, prohlásil, že tady je trochu nelegální pít na ulici, jednou mě obdaroval a připili sme si. Pilo se a procházelo po městě, vlastně všechny ulice sou jeden velkej studentskej klub. No a když sem večer zase jel na kole domu, tak sem pochopil, proč ten člověk nechal to fialový kolo stát u budky. Zadní duše samozřejmě vyjela z pláště (co se dalo čekat), nafoukla se jako bublina a explodovala. Duše za 70 SEK. Stát se to na přednim kole tak by to asi bylo horší.

Takže druhej den sou v koši tři duše - dvě původní potrhaný a jedna zbrusu nová s velkou neopravitelnou dírou. Až za další dva dny se k tomu vrátim a náhodou najdu web chlápka, kterej v Mölndalu na jih od města dělá ze starejch kol nový a ten mi dá starej plášť a funkční starou duši za 40 babek, což je naprosto skvělý. Takže nakonec po třech dnech můžu jezdit.

Žádné komentáře:

Okomentovat